Animo: Positieve gezondheid in de gemeente Oosterhout

Animo: Positieve gezondheid in de gemeente Oosterhout.

In samenwerking met Amphia, GGD West-Brabant, Gemeente Oosterhout, Surplus en Zorroo ontwikkelde Brovado een logo voor Animo: Als Nieuwe Inspiratie Mij Ontwikkelt.
Studenten van de Performatory in Breda hebben, door middel van een Imagineering traject, een hand-out gecreëerd om dit merk betekenis te geven. Door de visie en misse te combineren, ontstonden er drie waarden:

– Faciliteren: het mogelijk maken van de uitvoer van wensen en behoefte van de deelnemers. Behoeftes proeven en daarin voorzien. Deelnemers bepalen zelf de mate van deelname.

– Erkennen: je bent goed zoals je bent en daar werken we mee. Het inzien en accepteren van de huidige situatie en daarop acteren. Zelf bepalen van deelname en het tonen van eigen initiatief. Word wie je bent. Het voelen van ‘het ertoe doen’, waardoor actief deelnemen leuk wordt.

– Ontwikkelen: je verder brengen in waar jij behoefte aan hebt. Stimuleren van het bereiken van doelen. Vergroten van positieve gezondheidsaspecten. Groeien en bevorderen van jou als mens.

Uit deze waarden ontstond het artefact Animo. Wat volgens Van Dale ‘Lust om iets te doen’ betekent.

Eindproduct
Animo draait om inspiratie, positieve gezondheid, lust om iets te doen en ontwikkeling. Het idee is dat mensen gaan ‘stralen’ doordat zij met Animo of met elkaar in contact zijn gekomen. Het idee van energie uitstralen vond Brovado heel sprekend.
Tijdens het tekenen dachten we aan de transformatie die een rups ondergaat tot een vlinder. Het hele proces hoe die zich ontpopt is bijzonder.

“De betekenis van de vlinder heeft alles te maken met aanvaarding van transformatie. Vlinders leren ons de veranderingen in ons leven te aanvaarden. Vlinders aanvaarden hun metamorfose en omarmen de nieuwe kansen van hun omgeving en hun lichaam. Vlinders worden tevens geassocieerd met gezondheid, ontwikkeling en verandering.”

Voor het beeldmerk wilde Brovado een combinatie maken tussen liefde, gezondheid en de mens. Vanuit daar, én het verhaal van de vlinder, zijn we gekomen tot bovenstaand ontwerp.

Participerende organisaties
Het logo is ontstaan uit een samenwerking tussen Amphia, GGD West-Brabant, Gemeente Oosterhout, Surplus, Zorroo en Brovado.